Probleem bij productie paspoorten en identiteitskaarten april t/m juni 2018

Op 12 juli 2018 werd bekend gemaakt dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan. Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt. Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018.

U kunt op reis

Deze reisdocumenten blijven geldig. U kunt hier gewoon mee reizen. Het kan zijn dat het poortje bij een elektronische grenscontrole op bijvoorbeeld een vliegveld niet open gaat. U kunt dan uw reisdocument laten controleren door een grensbewaker. Of naar de normale balie voor de controle van uw reisdocument. Mensen in Nederland met een reisdocument met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 krijgen een brief.

 

Echtheidskenmerk

Het echtheidskenmerk is een controlemechanisme dat elektronisch extra zekerheid verschaft over de authenticiteit van het document. Het probleem heeft zich voorgedaan tijdens de productie bij IDEMIA gedurende zeven weken in de periode van april tot en met juni. Op basis van een steekproef lijkt deze fout voor te komen bij bijna 1 procent van de in die weken geproduceerde documenten. Dat zijn ongeveer 5000 reisdocumenten.

 

Controleren paspoort of ID

Er is een Android-app beschikbaar waarmee u zelf de echtheidskenmerken van het paspoort kunt checken: BZK-ID van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens. Geeft de app aan dat uw reisdocument niet goed is? Kom dan lang voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Heeft u geen mogelijkheid om zelf de controle uit te voeren via de app? Of twijfelt u aan het resultaat? Maak een afspraak bij het Klantencontactcentrum op het Gemeentehuis in Geldermalsen via (0345) 58 66 11.

 

Meer informatie

U kunt ook bellen met het landelijke informatienummer 0800 - 020 10 46. Dit telefoonnummer is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 21.00 uur en in het weekend van 9.00 tot 17.00 uur. U kunt ook mailen naar mijnreisdocumenten@rvig.nl. Stuur geen kopie van uw paspoort of ID-kaart mee. Dat is niet nodig.